citroentaart

ik heb heel veel desserts van waar ik soms denk: neen, echt niet voor mij!
dit komt omdat ik niet altijd weet naar wat het zal smaken.
ik hou nogal van de traditionele desserts die ik goed ken

maar sinds ik hier blog en elke dag op zoek ga naar inspiratie, is dit wel aan het wijzigen
ik probeer alles uit en ik zie wel hoe het smaakt
leuke hieraan is dat ik veel smaken leer ontdekken en dat ik soms versteld sta van welke combinaties er allemaal kunnen gebruikt worden


met het heerlijke lenteweertje van afgelopen dagen, kreeg ik zin om iets te maken met een frisse toets
en na wat zoeken is het citroentaart geworden
iets waar iedereen hier verzot op is

er kruipt wel wat werk in maar het is zeker de moeite waard om eens te maken met deze mooie lentedagen!

wat hebben we nodig
1 vel kruimeldeeg
6 citroenen
25 gr boter
1 takje munt
90 gr rietsuiker
35 gr kristalsuiker
5 eieren
10 gr puddingpoeder
2 blaadjes gelatine
20 ml rum

35 ml water
140 gr + 60 gr kristalsuiker
100 gr eiwit

extra nodig
open taartvorm van 18 cm doorsnede
bakparels

hoe maken we het
verwarm de oven op 180°
smelt de boter

smeer de randen van de taartvorm in met boter
leg hierover het kruimeldeeg en duw goed aan
het overtollige kruimeldeeg verwijder je door met de deegroller over de randen van de vorm te rollen
leg hierin de bakparels en bak het deeg een 30 tal minuten (afhankelijk van de oven dus hou goed in de gaten dat je deeg niet aanbakt)

pers de citroenen tot je 175 ml citroensap hebt
breng het sap aan de kook tot tegen het kookpunt
neem van het vuur, voeg de munt, rum en 50 gr rietsuiker toe en laat even intrekken tot de suiker is opgelost en zeef daarna het sap

klop de eierdooiers los
voeg al kloppend de rest van de rietsuiker, suiker, puddingpoeder en de gesmolten boter toe
zeef dit mengsel om eventueel klontjes te verwijderen
voeg het eimengsel bij het citroen sap en zet terug op het vuur en laat verwarmen tot 85° tot je een mooie dikke massa krijgt.

giet het mengsel over in een kom en voeg de gelatine blaadjes erbij en meng alles goed

doe het citroenmengsel in de gebakken taartvorm en laat 1 uur opstijven in de koelkast


maak de schuimpjes
laat het water + 140 gr suiker warmen tot 119-121° - controleer met een thermometer
klop ondertussen het eiwit in een keukenrobot op tot een schuimige massa en voeg halverwege de 60 gr suiker bij
giet het suikerwater in een beweging bij het opgeklopt eiwit en klop verder tot je een stevige glanzende massa bekomt



vul een spuitzak met de eiwitmassa en spuit mooie dopjes op de taart
versier de taart met stukjes limoen, citroen en wat muntblaadjes



resultaat




smakelijk

liefs
ohladybake

Reacties

  1. OH ja! Ik ben zelf ook dol op citroentaart! Hij ziet er prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je emma!
      als je dol bent op citroentaart moet je zeker deze eens proberen...wel wat werk maar het loont de moeite!
      liefs

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts