amandeltaart

er zijn een aantal blogs die ik ongelooflijk graag volg omdat er zo'n heerlijke recepten op staan

1 van de blogs die echt wel aan mijn zoete behoeften voldoet is zoet en verleidelijk
de taarten, truffels, koekjes,...die ik daar zie voorbijkomen, doen met altijd meteen zin krijgen om te bakken 

net ook als de amandeltaart die ik onlangs gebakken heb
heerlijk was ze en ook onze kids konden het wel smaken


wat hebben we nodig
3 eieren
385 gr fijne kristalsuiker
1 tl vanille extract
150 gr bloem
120 gr amandelpoeder
75 gr gesmolten boter
1 el fijn geraspte citroenschil
8 el amaretto
40 gr amandelschaafsel
250 ml water
het merg van een 1/2 vanillestokje

taartvorm van 24 centimeter doorsnede

hoe maken we het
verwarm de oven voor op 160°

vet de taartvorm in en leg op de bodem een stuk bakpapier

doe de eieren in een kom samen met 165gr suiker en het vanille extract en klop dit tot het mengsel dik is en in volume is toegenomen

zeef de bloem met het amandelmeel boven een kom en voeg hierbij de gesmolten boter, citroenschil en 2 el amaretto aan toe en spatel dit door het eimengsel

giet het mengsel in de springvorm, strijk glad en doe er de amandelschaafsel over

bak de taart ongeveer 35 minuten in de oven en laat daarna volledig afkoelen

doe het water, 220 gr suiker, vanillemerg en 6 el amaretto in een steelpan
breng aan de kook op een halfhoog vuur en laat dit ongeveer 10-15 minuten inkoken
laat de siroop afkoelen

haal de taart uit de vorm en overgiet met de siroop

resultaat



smakelijk

liefs
ohladybake

Reacties

  1. Ziet er heerlijk uit! Ik ga ook even die blogtip bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weet je wat ik bijna altijd heb? Als ik een recept lees, dan kan ik al bijna proeven hoe het smaakt. En als ik deze ingrediënten zo bekijk, dan kán dit niet anders dan heel lekker zijn.

    Mocht je ook een recept hebben voor een frangipanneke dan wil ik dat heel graag lezen. Ik ben in Antwerpen opgegroeid, maar woon inmiddels al 25 jaar in Amsterdam en hier hebben ze geen frangipannekes.

    Vorig jaar heb ik hier voor het eerst in al die tijd een bakkertje gevonden die eklerrekes verkoopt en dat is dan nog een Marokkaanse bakker. EINDELIJK weer eens een eklerreke :-))!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi, op mijn blog staat een recept voor frangipannetaart en echt waar het neemt geen tijd en hij is echt wel lekker!
    probeer het zeker eens uit en laat maar weten wat je ervan vindt!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat zou ik wel heel graag willen bekijken, zeker als het makkelijk is en weinig tijd in beslag neemt. Maar euh... Ik kan het niet zo makkelijk vinden. Laat even een linkje achter, zodat ik weet hoe ik erbij kom.

      Alvast bedankt!
      Groetjes

      Verwijderen
    2. hoi, zie hieronder de link... mocht het niet lukken dat kan je in mijn archief kijken bij februari.
      liefs en laat eens weten hoe hij gesmaakt heeft!

      https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=362054279536065691#editor/target=post;postID=4525552736929078656;onPublishedMenu=posts;onClosedMenu=posts;postNum=18;src=postname

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts