Scones

eind mei ben ik samen met mijn vriend naar Ierland geweest
zoals jullie misschien weten zijn we allebei grote muziekliefhebbers
1 van onze grootste helden op gitaar is Rory Gallagher
voor heel veel mensen onbekend en onbemind maar echt waar, je moet eens een aantal nummers op you tube opzoeken en je bent meteen verkocht

dit jaar is het 20 jaar geleden dat Rory Gallagher gestorven is
hij wordt nog elk jaar herdacht in zijn geboortedorp Ballyshannon
dus dit jaar konden we op deze editie niet ontbreken

nu denken jullie misschien wat heeft dit met oh lady bake haar zoete baksels te maken...
wel we sliepen in een heel fijne B&B waar we elke morgen uitgebreid konden ontbijten
mijn favoriet was "scones"
een soort van luchtige sandwichbroodje waar je slagroom en confituur tussen moest doen
echt waar: heerlijk

dus natuurlijk wou ik ze zelf ook eens maken
ze zijn niet helemaal hetzelfde zoals ik ze daar gegeten heb maar deze zijn ook wel lekker en een aanrader om toch eens te maken

mijn voornemen is om naar de B&B te mailen en hun recept te vragen
wie weet krijg ik het wel

wat hebben we nodig
250 gr bloem
snufje zout
30 gr koude boter
1 ei
2 dl zure room
2-4 el suiker
rozijnen

hoe maken we het
verwarm de oven voor op 200°

meng de bloem, boter, suiker en zout tot je een korrelig deeg bekomt
voeg daarna de zure room en het ei toe en meng tot een goed deeg
je kan, als je dat wil, wat rozijnen toevoegen

rol het deeg uit tot ongeveer 2 cm dikte en steek rondjes uit
leg deze op een bakplaat bekleed met bakpapier
je kan de scones nog even met wat eigeel bestrijken

bak de scones ongeveer 15 minuten in de oven
let wel: blijf erbij want het kan vlug gaan

resultaat




smakelijk

liefs
ohladybake

Reacties

  1. Leuk recept! Ik ben ook verzot op scones!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ze zijn inderdaad lekker maar moet toch nog eens een echt Iers recept op de kop kunnen tikken
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat geloof ik graag, dat dit heel lekker is, zo met slagroom en confituur!
    Je zegt dat de scones van dit recept niet helemaal hetzelfde smaken als die je gegeten hebt in Ierland. Maar weet je wat ook nog zou kunnen? Ik heb dat wel vaker met dingen die ik op vakantie eet. Wanneer ik dezelfde dingen thuis eet, smaakt het vaak al niet hetzelfde omdat de hele sfeer anders is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat kan inderdaad 1 van de redenen zijn!
      je wil altijd iets herhalen van in de vakantie maar ja....
      maar toch wil ik nog eens doorzoeken en het recept van Ierland proberen te bemachtigen!
      liefs

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts