amandel-ricotta-limoen taart

regen, regen, regen….dat is het enigste weer dat we dit weekend gezien hebben

verschrikkelijk vind ik dat en eerlijk: ik wordt daar heel somber van
precies of dat ik mij niet kan opkrikken

ik loop dan ook zo lang mogelijk in mijn pyjama rond en heb geen zin om iets te doen…ik kan mij echt niet opladen om leuke dingen te doen

maar wat is dit weer dan wel weer positief om iets te bakken
de geur van verse taart doet de somberheid van buiten toch even vergeten…

ik heb vorige week een super blog ontdekt via de blog hap en tap
Pourquoi pas…? Is de blog die ik ontdekt heb en eerlijk: voor de bakkers onder ons: een pareltje
de zoetigheden die ik daar zie passeren zijn een streling voor het oog

als ik die foto’s zag, dan dacht ik bij mezelf: wat amateuristisch hoe ik tewerk ga maar ook tegelijkertijd: ik wil dit ook kunnen!

dus dat geeft me alleen maar meer energie om verder te blijven bakken….
deze taart is heel eenvoudig om klaar te maken

hij werd hier meteen goedgekeurd en deed mezelf denken aan de mooie lente dagen die eraan komen


wat hebben we nodig
1 bakvorm met diameter van ongeveer 23 cm

4 eieren
80 gr zachte boter
100 gr kristalsuiker
60 gr kristalsuiker
zeste van 2 limoenen
1 el amandeletract
140 gr amandelpoeder
60 gr maïzena
350 gr ricotta
amandelschilfers

hoe maken we het
verwarm de oven op 160°

scheid het eigeel van het eiwit

meng in de keukenrobot 100 gr suiker en de boter tot je een luchige crème bekomt
voeg daarna 1 voor 1 de eierdooiers toe en laat op een zacht vuur kloppen

hierna voeg je de zeste van limoen toe, de maïzena, het amandelextract en amandelpoeder
laat alles op een zacht tempo kloppen

meng als laatste de ricotta onder dit mengsel en roer krachtig maar kort om

klop het eiwit op en voeg, als ze bijna stijf zijn, 60 gr suiker toe
spatel dit onder het amandelmengsel tot alles met elkaar gemengd is

besprenkel de amandelschilfers met wat amaretto en meng ze door wat kristalsuiker

beboter en bebloem de bakvorm
doet het amandel-ricotta mengsel in de vorm en voeg als laatste de amandelschilfers toe

bak de taart ongeveer 40 minuten in de oven
laat volledig afkoeken in de vorm

hoe ziet het eruit


smakelijk

liefs
ohladybake

Reacties

  1. Wat een plaatje, zoals ze dat hier in NL zeggen wanneer ze vinden dat het er prachtig uitziet. Ik kan die taart bijna proeven! Ze doet me meteen denken aan fijne vakanties in Frankrijk, daar vind je bij de bakker ook dit soort smakelijke taarten. Ik heb zo het idee dat deze taart aan de binnenkant lekker smeuïg is en aan de buitenkant heerlijk krokant.
    Ziet er fantastisch uit! (Ik denk niet dat je lang zult moeten oefenen vooraleer je kunt fotograferen zoals de mensen achter Pourquoi Pas.

    Ik wens je alvast een fijn weekend Annelies!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wat een super fijne reactie om stilaan het weekend in te kruipen!
      doet deugd om zo'n dingen te lezen...echt waar!
      en ja zoals jij de taart beschrijft zo is hij ook! en heel eenvoudig te maken dus dat is mooi meegenomen als je vlug een taat wil bakken.
      ook voor jouw een super leuk weekend gewenst!
      liefs

      Verwijderen
  2. Ziet er super smakelijk uit, Annelies!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts