koekjestijd!

de bakkriebels zijn volledig terug

met de herfst voor de deur, vind ik het zalig als ons huis ruikt naar heerlijke baksels
zeg nu zelf: wat is er heerlijker tijdens de donkere maanden dan een kop heerlijke koffie met zelfgemaakte taart, koekjes, .... niets is heerlijker dan dat!

afgelopen zondag heb ik mij dan ook volledig gegooid op het bakken van koekjes
niet veel werk en oh man, wat ruikt dat heerlijk in huis

de eerste die ik had gebakken zijn zeer lekker van smaak maar jammer genoeg niet goed van vorm
dus geen foto's en dus komen ze later nog wel eens hier op de blog als ik ze nogmaals gebakken heb

dus dacht ik neen, dit moet beter en dus probeerde ik een ander recept
en ja hoor: deze zijn heerlijk...

het recept komt van Roger Van Damme
hij is echt super met desserts en het is door hem dat ik de bakmicrobe te pakken heb

probeer ze zeker zelf eens en je zal zien dat het wonderen verricht op een koude winterdag



wat hebben we nodig
50 gr gesmolten boter
270 gr bloem
170 gr boter op kamertemperatuur
60 gr fijne suiker
1 ei
snuifje zout
3,5 gr bakpoeder
1/2 vanillestokje uitgeschraapt

hoe maken we het
doe alle ingrediënten in de keukenrobot behalve de gesmolten boter
laat alles goed kneden tot je een vast deeg heb
leg het deeg gewikkeld in plasticfolie een uurtje in de koelkast

haal het deeg uit de koelkast en maak een grote rol van het deeg
snij deze rol in 2 en rol terug elke rol uit tot een nieuwe rol
dit doe je tot je tevreden bent met de dikte van van rol
ik had zo'n 6 rolletjes

smelt de boter
smeer elke rol in met wat boter en rol ze door wat kristalsuiker
snij koekjes van het deeg en leg deze op een met bakpapier bekleede bakplaat

bak de koekjes in de oven voor ongeveer 20 minuten
laat ze afkoelen en bewaar ze nadien in een blikken trommel




smakelijk

liefs
ohladybake

Reacties

Populaire posts